Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences
Drodzy Czytelnicy,

w związku ze zmianą strategii rozwoju firmy podjęliśmy decyzję o zaprzestaniu wydawania miesięcznika "AGROmechanika". Ostatnim numerem, który się ukazał, był numer styczniowy.

W imieniu całej redakcji serdecznie dziękujemy za to, że przez ponad 10 lat współtworzyliście z nami "AGROmechnikę", dostarczaliście pomysłów do kolejnych wydań. Dziękujemy za zaufanie, jakim nas obdarzyliście.

Mamy nadzieję, że koniec wydawania "AGROmechniki" nie oznacza końca naszej współpracy. Dlatego proponujemy zamianę prenumeraty "AGROmechaniki" na prenumeratę dynamicznie rozwijającego się pisma "Bez Pługa". Na jego łamach prezentowane są zagadnienia interesujące zarówno rolników rozważających zastosowanie technologii bezpłużnej, tych, którzy dopiero przestawiają się na tę technologię, jak i producentów mających wieloletnie doświadczenie w uprawie bezorkowej.

Decydując się na przeniesienie prenumeraty "Agromechaniki" na roczną prenumeratę magazynu „Bez Pługa”, otrzymacie dodatkowo numer specjalny – „ABC uprawy bezorkowej”, segregator do kolekcjonowania czasopisma oraz możliwość uczestniczenia w szkoleniach zaplanowanych w ramach projektu „Akademia Bezorkowa”. Poniżej zamieszczamy link ze szczegółowymi informacjami na temat zamiany prenumerat: [Pobierz]

W przypadku braku zgody na przeniesienie prenumeraty zwrócimy pieniądze na podany przez Was numer konta bankowego.
 
Redakcja "AGROmechaniki"
AGROmechanika 7-8/2007

Leksykon techniczny Moment obrotowy

W zeszłym miesiącu omawialiśmy zagadnienia związane z pomiarami mocy silnika spalinowego. Tym razem zajmiemy się momentem obrotowym. Jak wiadomo moc silnika jest iloczynem dwóch wielkości: prędkości obrotowej wału głównego oraz wytwarzanego momentu obrotowego. Jedną z wielkości opisujących cechy silnika jest objętościowy wskaźnik mocy Pj, czyli moc uzyskiwana z jednostki pojemności skokowej silnika. Pj=Pe/Ve [kW/dm3] Objętościowy wskaźnik mocy Pj przedstawia moc Pe generowaną z jednostki pojemności skokowej silnika Ve. Im wyższa jest jego wartość, tym mniejsze są rozmiary silnika umożliwiającego wytworzenie oczekiwanej mocy. Mniejsze rozmiary silnika to z reguły niższa masa jednostki napędowej. W samochodach ciężarowych obniżenie masy podzespołów przekłada się bezpośrednio na zwiększenie ładowności. W przypadku ciągników rolniczych wymagany jest pewien ciężar do wytworzenia siły uciągu, tak więc w tym przypadku masa ciągnika nie jest czynnikiem aż tak istotnym, bardziej istotny jest rozmiar silnika.

Autorzy

Miejsce publikacji

Działy tematyczne

Pobierz plik PDF artykułu