Drodzy Czytelnicy,

w związku ze zmianą strategii rozwoju firmy podjęliśmy decyzję o zaprzestaniu wydawania miesięcznika "AGROmechanika". Ostatnim numerem, który się ukazał, był numer styczniowy.

W imieniu całej redakcji serdecznie dziękujemy za to, że przez ponad 10 lat współtworzyliście z nami "AGROmechnikę", dostarczaliście pomysłów do kolejnych wydań. Dziękujemy za zaufanie, jakim nas obdarzyliście.

Mamy nadzieję, że koniec wydawania "AGROmechniki" nie oznacza końca naszej współpracy. Dlatego proponujemy zamianę prenumeraty "AGROmechaniki" na prenumeratę dynamicznie rozwijającego się pisma "Bez Pługa". Na jego łamach prezentowane są zagadnienia interesujące zarówno rolników rozważających zastosowanie technologii bezpłużnej, tych, którzy dopiero przestawiają się na tę technologię, jak i producentów mających wieloletnie doświadczenie w uprawie bezorkowej.

Decydując się na przeniesienie prenumeraty "Agromechaniki" na roczną prenumeratę magazynu „Bez Pługa”, otrzymacie dodatkowo numer specjalny – „ABC uprawy bezorkowej”, segregator do kolekcjonowania czasopisma oraz możliwość uczestniczenia w szkoleniach zaplanowanych w ramach projektu „Akademia Bezorkowa”. Poniżej zamieszczamy link ze szczegółowymi informacjami na temat zamiany prenumerat: [Pobierz]

W przypadku braku zgody na przeniesienie prenumeraty zwrócimy pieniądze na podany przez Was numer konta bankowego.
 
Redakcja "AGROmechaniki"

Czy SCR obniża zużycie ON?

Kwiecień 13 11:25 2016 Wydrukuj

Droga redakcjo,
Aktualnie stoję przed dość ważnym wyborem. Mianowicie poszukuję ciągnika, który będzie w stanie „uciągnąć” ciężar mojego 70-hektarowego gospodarstwa. Podczas wizyty u dealerów różnych maszyn pojawiają się różne opinie, co do rozwiązań związanych ze spełnianiem norm spalin (EGR, SCR, DPF). Każdy z przedstawicieli oczywiście zachwala układ, który zamontowany jest w ciągniku, który mi proponuje, ale czy rzeczywiście prawdą jest, że układ SCR montowany w ciągnikach rolniczych obniża zużycie ON?  Tomek W. (woj. łódzkie)
 

 
 
Szanowny Panie Tomku,

Rzeczywiście, w zasadzie wszystkie ciągniki dostępne na polskim rynku ze względu na wymogi unijne muszą spełnić określone wymagania, co do emisji związków toksycznych (głównie: CO, CH, NOX oraz cząstek stałych PM). Aby odpowiedzieć na Pana pytanie powinniśmy przyjrzeć się bliżej wszystkim rozwiązaniom spotykanym w ciągnikach rolniczych.

Zasada działania układu EGR polega na wprowadzaniu do układu zasilania silnika pewnej ilości spalin. Układ poprzez obniżenie temperatury spalania redukuje emisję tlenków azotu (NOX ), a także utlenia niedopalone węglowodory (HC). Oczywiście w zależności od różnych czynników objętość spalin, jaka „zawracana” jest do komory spalania jest różna (nawet do 50%). Są dwa sposoby „zawracania” spalin do komory: w trakcie suwu ssania opóźnione zostaje zamknięcie zaworów wylotowych, przy pozostawieniu otwartych zaworów dolotowych, lub spaliny pobierane są z kolektora wylotowego, a następnie kierowane do układu ssącego.
Jednocześnie z zastosowaniem katalizatorów oksydacyjnych w ciągnikach montowane są również filtry cząstek stałych DPF. Ich zadaniem jest oczywiście „wyłapywanie” cząstek stałych PM ze spalin. Zasada działania jest w zasadzie jest niemal identyczna jak w przypadku popularnych filtrów paliwa czy powietrza, z tą różnicą, że filtry DPF wymagają zastosowania układów pozwalających na ich regenerację. Regeneracja pasywna opiera się na samoczyszczeniu filtra wskutek katalitycznego spalenia sadzy po osiągnięciu przez niego stosunkowo wysokiej temperatury. Regeneracja aktywna może na przykład obejmować: okresową zmianę trybu pracy silnika, przez co emitowana jest zwiększona ilość dwutlenku azotu, który utlenia zgromadzoną sadzę, lub chwilowe podgrzanie filtra poprzez dodatkowy wtrysk mieszanki bezpośrednio do niego.
 
Innym rozwiązaniem, jakie należy omówić, jest układ SCR, rzekomo obniżający zużycie paliwa. W skład systemu wchodzi między innymi katalizator SCR, układ wtryskowy oraz zbiornik na reduktor (AdBlue). Uzdatnianie spalin odbywa się poprzez wtrysk do katalizatora specjalnego roztworu (32,5% mocznik oraz woda destylowana). Wtryskiwany do katalizatora mocznik pod wpływem wysokiej temperatury mocznik zamienia się na amoniak oraz dwutlenek węgla. W katalizatorze dochodzi do reakcji amoniaku z tlenkami azotu i zostają one zamienione w lotny azot oraz parę wodną. Układ SCR (Selektywnej Redukcji Katalitycznej) określa się, jako mniej inwazyjny głównie z racji tego, że nie ingeruje on w osiągi silnika i pozwala na uzyskanie większej jego sprawności.

W powyższych opisach działania poszczególnych układów znajduje się odpowiedź na Pana pytanie. Aby zweryfikować czy przedstawiciel gwarantujący obniżenie spalania w ciągniku z SCR należałoby najpierw sprecyzować tą wypowiedź i znaleźć jej jakiś punkt odniesienia.
 
Sam układ SCR nie ma żadnego wpływu na spalanie paliwa przez ciągnik rolniczy. Poprawne jest natomiast stwierdzenie, że jednostki wyposażone w układ SCR gwarantują niższe zużycie paliwa (ze względu na wyższą temperaturę, a co za tym idzie wyższą sprawność spalania mieszanki) niż w przypadku silników z układem EGR.