Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences
Drodzy Czytelnicy,

w związku ze zmianą strategii rozwoju firmy podjęliśmy decyzję o zaprzestaniu wydawania miesięcznika "AGROmechanika". Ostatnim numerem, który się ukazał, był numer styczniowy.

W imieniu całej redakcji serdecznie dziękujemy za to, że przez ponad 10 lat współtworzyliście z nami "AGROmechnikę", dostarczaliście pomysłów do kolejnych wydań. Dziękujemy za zaufanie, jakim nas obdarzyliście.

Mamy nadzieję, że koniec wydawania "AGROmechniki" nie oznacza końca naszej współpracy. Dlatego proponujemy zamianę prenumeraty "AGROmechaniki" na prenumeratę dynamicznie rozwijającego się pisma "Bez Pługa". Na jego łamach prezentowane są zagadnienia interesujące zarówno rolników rozważających zastosowanie technologii bezpłużnej, tych, którzy dopiero przestawiają się na tę technologię, jak i producentów mających wieloletnie doświadczenie w uprawie bezorkowej.

Decydując się na przeniesienie prenumeraty "Agromechaniki" na roczną prenumeratę magazynu „Bez Pługa”, otrzymacie dodatkowo numer specjalny – „ABC uprawy bezorkowej”, segregator do kolekcjonowania czasopisma oraz możliwość uczestniczenia w szkoleniach zaplanowanych w ramach projektu „Akademia Bezorkowa”. Poniżej zamieszczamy link ze szczegółowymi informacjami na temat zamiany prenumerat: [Pobierz]

W przypadku braku zgody na przeniesienie prenumeraty zwrócimy pieniądze na podany przez Was numer konta bankowego.
 
Redakcja "AGROmechaniki"
AGROmechanika 5/2008

Twój warsztat Jaki olej do przekładni? Zasady doboru i stosowania olejów przekładniowycht

Kontynuujemy serię artykułów o olejach. W tym miesiącu przyjrzymy się olejom przekładniowym. Olej przekładniowy spełnia kilka podstawowych funkcji: smaruje, chłodzi, utrzymuje w czystości podzespoły przekładni, chroni przed starzeniem materiałów, tłumi drgania i hałas. Musi też chronić przed korozją, także tą wywoływaną składem chemicznym samego oleju, zapobiegać powstawaniu szlamów, a do tego rozpuszczać i utrzymywać zanieczyszczenia w stanie rozpuszczonym. Do smarowania przekładni stosowane są oleje na bazie mineralnej, półsyntetycznej i syntetycznej węglowodorowej lub poliglikolowej. Oleje przekładniowe, w zależności od przewidywanych warunków pracy, mogą zawierać dodatki uszlachetniające. Ogólna zawartość dodatków, w zależności od wymagań, waha się najczęściej w granicach od 2 do 4%. W przypadku oleju do przekładni dużej mocy jako dodatki stosuje się substancje stałe, np. grafit, siarczek molibdenu, teflon i inne. Olej przekładniowy winien charakteryzować się dobrymi właściwościami przeciwzużyciowymi i przeciwzatarciowymi. Chodzi tu przede wszystkim o zdolność do przenoszenia dużych nacisków jednostkowych i obciążeń udarowych. Istotny jest również brak skłonności do pienienia, odporność na wymywanie wodą, zwłaszcza w przypadku przekładni otwartych, lin, łańcuchów, przegubów itp. mających bezpośredni kontakt z atmosferą.

Autorzy

Miejsce publikacji

Działy tematyczne

Pobierz plik PDF artykułu