Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences
Drodzy Czytelnicy,

w związku ze zmianą strategii rozwoju firmy podjęliśmy decyzję o zaprzestaniu wydawania miesięcznika "AGROmechanika". Ostatnim numerem, który się ukazał, był numer styczniowy.

W imieniu całej redakcji serdecznie dziękujemy za to, że przez ponad 10 lat współtworzyliście z nami "AGROmechnikę", dostarczaliście pomysłów do kolejnych wydań. Dziękujemy za zaufanie, jakim nas obdarzyliście.

Mamy nadzieję, że koniec wydawania "AGROmechniki" nie oznacza końca naszej współpracy. Dlatego proponujemy zamianę prenumeraty "AGROmechaniki" na prenumeratę dynamicznie rozwijającego się pisma "Bez Pługa". Na jego łamach prezentowane są zagadnienia interesujące zarówno rolników rozważających zastosowanie technologii bezpłużnej, tych, którzy dopiero przestawiają się na tę technologię, jak i producentów mających wieloletnie doświadczenie w uprawie bezorkowej.

Decydując się na przeniesienie prenumeraty "Agromechaniki" na roczną prenumeratę magazynu „Bez Pługa”, otrzymacie dodatkowo numer specjalny – „ABC uprawy bezorkowej”, segregator do kolekcjonowania czasopisma oraz możliwość uczestniczenia w szkoleniach zaplanowanych w ramach projektu „Akademia Bezorkowa”. Poniżej zamieszczamy link ze szczegółowymi informacjami na temat zamiany prenumerat: [Pobierz]

W przypadku braku zgody na przeniesienie prenumeraty zwrócimy pieniądze na podany przez Was numer konta bankowego.
 
Redakcja "AGROmechaniki"
AGROmechanika 1/2009

Nowoczesne silniki wysokoprężne

Silniki o zapłonie samoczynnym, popularnie nazywane dieslami, przeszły - zwłaszcza w ciągu ostatnich dwudziestu lat - prawdziwie rewolucyjne zmiany. Przyjrzyjmy się, co - poza czterema zaworami na cylinder - oferują dzisiejsze diesle. Historia silnika wysokoprężnego zaczęła się w roku 1893, kiedy to niemiecki konstruktor Rudolf Diesel opatentował silnik spalinowy z zapłonem samoczynnym. Mimo że jego pomysł spotkał się wówczas z ostrą krytyką, po czterech latach prób Diesel zbudował pierwszy silnik wysokoprężny. Zapewne nie spodziewał się, że jego wynalazek odniesie taki sukces i ulegnie tak wielu innowacjom. Konstrukcja ta przewyższała swoją mocą i sprawnością istniejący już wtedy od ok. 30 lat silnik spalinowy pomysłu Nicolausa Augusta Otto, napędzany mieszanką benzynowo-powietrzną, wytwarzaną w gaźniku. Motor Diesla był bardziej niezawodny, bo składał się z mniejszej liczby podzespołów, do tego spalał cięższy i tańszy od benzyny olej, odznaczając się lepszą sprawnością. W 1900 r. Diesel przedstawił na wystawie światowej w Paryżu silnik swojej konstrukcji napędzany olejem z orzeszków ziemnych. Niestety, prace nad silnikiem napędzanym olejem roślinnym przerwała śmierć wynalazcy. Zaniechanie badań było na rękę producentom ropy, która wtedy była jedynym źródłem paliw do silników spalinowych. W związku z tym, gdy silnik o zapłonie iskrowym poddawany był przez ponad wiek systematycznym ulepszeniom, rozwój konstrukcji Diesla przez pierwsze 50 lat przebiegał dużo wolniej. Początkowo była to wersja z 2-zaworową wstępną komorą spalania i niskociśnieniowym wtryskiem paliwa sterowanym mechanicznie. Zapewniało to stosunkowo skromne osiągi w porównaniu z silnikiem Otta.

Autorzy

Miejsce publikacji

Działy tematyczne

Pobierz plik PDF artykułu